bertencarla.reismee.nl

DE HETE LANGE TOCHT

Na de rammelende tocht was de enige plek om te overnachten bij een boerderij met de naam leopard valley bush lodge. Een zeer afgelegen plek, waar een ondernemende Afrikaanse vrouw een maand geleden probeert een schamel bestaan op te bouwen. Met heel veel trots liet zij ons een houten hutje zien en het enthousiasme ws zo aanstekelijk dat wij niet meer de moed hadden om te vragen of wij de landrover neer konden zetten en de tent ontvouwen. Zij wilde ook voor ons koken en alles was voor ons te regelen. Er is geen douche, maar zij had wel een grote plastic teil die gevuld kon worden met water. Een waterkoker kan dan worden neergezet om voor warm water te zorgen, al met al er was veel aandacht en zorg voor ons en haar hartelijkheid washartverwarmend. De volgende ochtend was er meer familie aanwezig om ons uit te zwaaien. Op weg naar Botswana richting Kalahari Gemspark. Na 70 kilometer in redelijk bewoond gebied gingen wij richtiong Kang. Afstand 273 kilometer en de weg is één rechte weg, met af en toe een heel flauwe bocht. Wij hebben op deze afstand 5 auto's gepasseerd en zijn zelf door 10 auto's gepasseerd. Tijdens deze rit heel veel fata morgana's, temperatuur 45 graden en deze verzengende hitte laat het asfalt zo weerspiegelen dat je steeds het gevoel hebt het water in te rijden. De lucht was prachtig blauwen de wolken waren daar als watjes ingelegd. Deze wolkjes gaven steeds een beetje schaduw op de weg en dat was dan ook de enige afwisseling. Hoewel de ezels en koeien ook voor afwisseling zorgen, zij staan vaak midden op de weg en hebben absoluut geen behoefte om van de weg te gaan als je eraan komt. Dat betekent steeds een slalom maken dus deze dieren. Tijdens deze rit werd de leegte gevuld met allerlei gedachten en was het gemis aan paps en mams ineens heel erg sterk aanwezig en dan nemen de waterlanders de vrije loop. Wij staan nu op een afgelegen plek en proberen bij een lodge te internetten. Opnieuw is deze poging mislukt, dat betekent dat jullie straks veel berichten achter elkaar krijgen. So far so good en tot volgende reisimpressie