bertencarla.reismee.nl

ADEMBENEMENDE VERGEZICHTEN EN STILTE

Om 05.30 waren wij al weer uit de veren. Snel ontbijt met eigen gebakken brood uit het 'potje' van Pieter. Prachtige zonsopgang en dat wordt weer een echte hete woestijndag met temperaturen van boven de 40 graden.. Pieter en ik hebben ook nog een nieuwe improviserende afsluiting van de achteras bij RE achterwiel gemaakt. Met plastic zakje en draad hebben we het afgesloten, anders komt er weer zand en ik heb liever geen tok tok knars knars . Wij maken vandaag het rondje Noord Holland af en gaan dan, via de enige zandweg, nog 120 kilometer met snelheid van gemiddeld 20 kilometer naar het zuiden. Weer naar een prachtige camp site Polenswa. Dat betekent 12 uur rijden vandaag. Inmiddels aangekomen na een enerverende rit zonder noemenswaardige bijzonderheden. Uiteraard blijven wij genieten van het steeds wisselende decor waar wij in rijden, zoutpannen, duinen en dan weer heel veel kleine bomen en kleine venijnige bosjes. Deze staan zo dicht op de zandweg, dat ontwijken geen optie is en dus wordt de landrover langzaam voorzien van heel veel krassen over de volle lengte van de auto. Is voor de landrover geen probleem, maar de verhuurder van de mooie Toyota zal er minder blij mee zijn. Inmiddels maken wij steeds een stop onderweg voor een korte lunch, meestal op een hele kleine camp site onderweg, waar volgens mij nooit iemand zal overnachten. Steeds hetzelfde, grote boom in het midden van een zandplaat. Wel heerlijk om onder deze umbrella even te lunchen en dan weer verder gaan en steeds weer genieten van alle dieren en mooie vergezichten zie foto's. In polenswa aangekomen, weer een prachtige plek aan de rand van een pan. Zowaar hadden wij hier een toilet en een houten onderkomen met bliksemafleider voor als het slecht weer zou zijn. Auto´s geïnstalleerd en bovenkamer uitgeklapt. Na een windstilte, stak er een storm op en binnen 5 minuten was het aan de horizon, van links tot rechts, gitzwart en begon een `licht en donder` voorstelling van ongeveer 5 uur, zonder pauze. Het was echt cinemascoop. Toen het steeds dichterbij kwam en ook de regen zijn intrede deed, vlug de bovenkamer in en vandaar het spektakel verder volgen. Toen het boven ons hoofd losbarste en de flitsen wel heel dichtbij kwamen, waren Carla en ik ineens heel stilletjes. Wij genoten, maar de spanning was ook voelbaar. Uiteindelijk tent gesloten en onder de wol, nou ja onder een satijnen laken. De rest van de nacht was het adembenemend stil, niets te horen, op het gebrul van leeuwen na. De volgende ochtend passeerde een mannetjes leeuw met zwarte manen ons op een afstand van ongeveer 100 meter. Ver genoeg om je niet echt ongerust te maken, hoewel leeuwen mensen wel uit de weg gaan. Het was weer een stralend hete dag en wij gingen richting Nossob. Daar blijven wij twee dagen en moeten afscheid nemen van Pieter en Heike, die door moeten, want over 4 dagen moeten zij in Windhoek ) Namibië zijn. So far so good en tot volgende story.