bertencarla.reismee.nl

ZANDWEGEN EN ZOUTPANNEN

Overnachten bij een Ultra Super Stop in Kang, ofwel gewoon de eerste benzinepomp met shop en overnachtingsmogelijkheden na 250 km, Het is de weg naar Namibië en pas na 250km is de volgende mogelijkheid om te tanken Wij slaan linksaf richting Kalahari Gemsbok National park ook wel KGALAGADI Transfronier park genoemd. Na een rustige nacht eerst nog even naar het postkantoor om ons reisverslag te mailen. Tja, netwerk down en dus niet. Dit is van de overheid en het werkt vaker niet dan wel, vertelde ons de medewerker van het PO. Er was wel een andere mogelijkheid, Hij wist dat een bedrijfje 100 meter verderop ook een internet verbinding had met andere provider. Wij kwamen bij een klein gebouwtje, meer een garage en werden verwezen naar een huis ernaast. Inderdaad, alsof wij vaste klanten waren, zo hartelijk werden wij ontvangen en mochten wij gebruik maken van het internet. Uiteraard komen er steeds meer mensen binnen om te kijken wat die rare blanken daar toch aan het doen zijn. ( zie foto's ). De verbinding was traag en het nam wel enige tijd in beslag. Eenmaal klaar gingen wij op weg naar Zutswa, de eerste mogelijkheid om te overnachten. De eerste 100 kilometer was er een redelijk weg tot Tshane, daar nog inkopen gedaan voor de komende week. Vanaf daar zouden wij een week niets meer tegenkomen en afgesneden zijn van elke vorm van elke vorm van communicatie met buitenwereld. Toen wij het plaatsje verlieten werd dat gelijk duidelijk, na de eerste (zout)pan ( zie foto met auto ) was er geen weg meer maar uitsluitend klei en zandwegen of liever gezegd paden. Dat betekende 80 kilometer rammelen en hobbelen met een snelheid van 20 ( zand ) tot 50 kilometer per uur op klei/gravel ondergrond. Het enige wat wij tegenkwamen waren, koeien, ezels en paarden langs de weg. Het is opnieuw genieten van de woeste en grillige natuur. Vlak voor wij bij Zutswa kwamen zagen wij voor ons een stofwolkje ( dat betekent dat er nog een auto is). In Zutswa stond inderdaad een Toyota Hillux met kenteken uit Namibië. Een Duits echtpaar ( Pieter en Heike) die ook op zoek waren naar de camp site. Was niet te vinden. Toen wij daar stonden te overleggen wat te doen, kwamen er opeens uit het niets een stel kinderen en een jongen sprong op de zijkant van de auto en schreeuwde naar ons hoe wij moesten rijden. Door diep zand en duinenpartij kwamen wij boven op een duinrand en daar was inderdaad een open plek met twee gebouwtjes. Toilet en douche, althans dat was eens de bedoeling geweest. Hetgeen zo'n gebouwtje functioneel maakt was er namelijk uit verdwenen. Het was een paar jaar geleden als ontwikkelingsproject opgezet om het dorp een ander middel van bestaan ( toerisme) te geven. Aangezien er maar een paar keer per jaar iemand langskwam is dit geheel mislukt. De plek was prachtig en na korte tijd volkomen in beslag genomen door kinderen. Zij kijken naar ons en wij kijken naar hen. Eenmaal aan elkaar gewend, werden onder mijn ritmische begeleiding dansjes uitgevoerd. Veel plezier met elkaar. Weer later kwamen twee vrouwen en (uiteraard) hadden zij handel. Kralen en kettingen ( zeker van ons geleerd). Wij hadden geen interesse, wel wilden wij hout van hun kopen om vuur te maken om te kunnen koken. Na onderhandelen over de prijs werd het hout voor ons gesprokkeld. Ook met de vrouwen werd er veel gelachen ( zie foto). Tot besluit kwam tegen de avond een man en die verjaagde de kinderen en stuurde de vrouwen ook weg. Hij was een echte bushman en vroeg zich af wat er zo leuk aan die kinderen en vrouwen was, daar kun je toch niets van leren, nee hij en het dorpshoofd kon ons veel over de bushwereld vertellen. Wij vertelden dat wij moe waren en dat er misschien morgen nog een gelegenheid was om verhaken aan te horen. Pieter en Heike bleken Oost duitsers te zijn ( vol trots) en ontzettend leuke mensen met veel humor. Zij waren al drie weken onderweg en gingen morgen ook verder richting Gemsbok. Zij hadden heerlijk voor ons gekookt in hun 'potje', dat is een gietijzeren pot die je op het smeulende houtvuur zet. S' avonds genoten van een prachtige onweer voorstelling in de verte, heel veel lichtflitsen weinig donder. Gaf wel een mooie sunset. S' nachts kwam het wel dichterbij, maar bleef toch op kleine afstand. Het was net of wij in het oog van een storm zaten, rondom ons donder en bliksem en diep,diep zwarte luchten. So far so good, morgen om 06.00 weer op om weer een 'helse' tocht door het ruig landschap te ondernemen